Франция планира да облага с още по-голям данък тежките и замърсяващи коли

Проектобюджетът за 2025 г. показва, че плановете са за намаление с 1/3 на субсидиите, отпускани за закупуване на ЕV. Още по-интересни са санкциите за превозни средства с високи емисии CO2, които ще се увеличат

Пламен Георгиев,
Ineos Grenadier

, Ineos Automotive

Ineos Grenadier

В ъв Франция тази година са били планирани за отпускане 1,5 милиарда евро под формата на субсидия при покупката на електромобил, който правителството нарича „bonus écologique“. През следващата година този бюджет трябва да бъде намален до 1 милиард евро, съобщава Reuters, позовавайки се на проектобюджета за 2025 г., представен от правителството.

Мотивите на Министерството на финансите гласят следното:

Благодарение на икономията от мащаба и напредъка при батериите, цената на електрическите превозни средства е намаляла и техният дял от общия брой продадени автомобили се е увеличил, намалявайки необходимостта от субсидии.“

Правителството все още не е уточнило къде точно ще се отразят бюджетните съкращения. Понастоящем „екологичният бонус“ се градира според доходите на купувача или лизингополучателя и също така е свързан с емисиите на CO2 от производството на автомобила и батерията. Максималната субсидия за половината от населението с по-високи доходи в момента е 4000 евро, докато максималната субсидия за половината с по-ниски доходи е 7000 евро.

Още през февруари президентът Еманюел Макрон намали с указ субсидията за хората с високи доходи с 1000 евро и я отмени напълно за търговците. Оттогава има и намаление с 1000 евро за товарни автомобили.

По отношение на бюджетното съкращаване, планирано за 2025 г., досега е посочено само, че „финансирането за най-скромните домакинства ще бъде приоритетно“. Така Франция ще следва предишната линия, според която преминаването към електрически автомобили трябва да стане достъпно предимно за домакинствата с ниски доходи.

Нека напомним, че в началото на годината правителството стартира програма за субсидиран лизинг на електрически автомобили за хора с ниски доходи, но тя трябваше да бъде временно спряна през февруари поради огромното търсене. Предпоставка за субсидиран лизинг във Франция е покупната цена на EV да е под 47 000 евро и теглото да е под 2,4 тона.

От началото на 2023/24 г. екологичният бонус на Франция е свързан с емисиите на CO2 при производството на автомобили и батерии.

В допълнение към стимулите, Франция работи от години и с данък, който се налага при първоначалната регистрация на особено замърсяващи двигатели с вътрешно горене. Правителството затегна този „malus ecologique“ в началото на годината. И според проектобюджета санкциите се предвижда да се увеличат допълнително между 2025 и 2027 г.

Екологичната санкция е данък, който се плаща веднъж при първата регистрация на автомобил във Франция и има за цел да насърчи покупката на по-леки и по-екологични автомобили. Наказателният данък, който се градира според емисиите CO2, е в сила от началото на годината за автомобили от 118 г/км според WLTP (през 2023 г. беше 123 г/км) и започва от 50 евро. Това, което все още изглежда сравнително умерено, нараства бързо с по-високите емисии CO2 – до максимална стойност понастоящем до 60 000 евро. Последното се прилага, ако емисиите на CO2 са по-високи от 194 г/км.

Ако бюджетът бъде гласуван, прагът на вредните емисии ще бъде допълнително намален от 118 на 113 г/км през 2025 г., а максималната ставка ще бъде повишена до 70 000 (за 193 г/км и повече).

Според съобщения в медиите намаляването на началния праг за наказанието, планирано само за 2025 г., ще позволи на правителството да обложи допълнително с данък около 120 000 нови автомобила, като се приеме, че продажбите са през първата половина на 2024 г. През 2026 г. и 2027 г. праговете и сумите на малус ще да бъдат допълнително затегнати.

Източник на статията: electrive.com

субсидии вредни емисии СО2 бонус-малус Франция